zaterdag 21 september 2013

Samenvatting van jaar 1 tot begin jaar 4

ArtEZ AKI jaar 1

Ik ga naar de AKI, begin mijn eerste jaar en weet niet wat ik nou precies wil gaan doen. Goed dat het een oriĆ«ntatie jaar is. Met een redelijk vast idee over wat goede of slechte "kunst" is begin ik hier. Ik leer nieuwe manieren van kijken, het gaat me niet al te moeilijk af gezien ik iet wat ervaring hiermee heb via de vooropleiding. 
De beste punten die ik heb geleerd in dit jaar zijn:

- Een werk maak je met een constatiteit. Dit wil zeggen dat er tijdens het maken van een werk er een zekere hoogte van concentratie en toewijding in het werk zal komen. Niet alleen de "mooie" stukken aandacht geven, geef het hele werk aandacht in dat geval. Het verdient het.

-Als je aan het werk bent ben je niet alleen bezig. Het werk wilt ook wat. Deze romantische uitspraak verklaarde heel wat en het is inderdaad aanwezig. Dat voel je, dat weet je.

-Leerkrachten zijn geen goden, zij zijn net als jij altijd nog studenten. Luister naar hen, filter wat je wil hebben en als ze boos worden spits dan vooral je oren, spits ze nog meer als ze jou boos krijgen.

-Je leert nog meer van je medestudent.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

ArtEZ AKI jaar 2

Mijn tweede jaar begint en ik heb schilderen gekozen. Ik moffel mijzelf weg met 2 vriendin een een hok en begin met mijn kleine kwastje en loep-lamp. Dit zal niet lang duren want mijn leerkracht begint boos te worden en ik spits mijn oren. Hij ziet ergens goud in waarin ikzelf troep zie. Een losse, snelle manier van schilderen die als kinderspel aanvoelt. Een klap op mijn idee over hoe schilderen zou moeten zijn. Ik ken het niet, waarom is dit goud in zijn ogen? Ik ga het onderzoeken! Twee maanden lang doe ik niks anders dan los en snel werken maar alsnog geconcentreerd en serieus. 
De beste punten van dit jaar zijn:

-Toon lef, juist door datgene te doen waarvan je overtuigt bent dat het niks is zonder het ooit geprobeerd te hebben. Je leert de verf beter kennen, de toets en wie weet wat. Het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Doorbijten en confrontaties binnen je eigen werk flink aangaan.

-Naar andermans werk kijken, daar leer je ook van. Ik was een typische "als ik zo min mogelijk naar andermans werk kijk, dan blijf ik het dichtst op mijn eigen" student. Niks mis mee maar het maakt het allemaal niet gemakkelijker op. Ik blijf er met een filterende houding naar kijken maar het heeft zekers veel goeds gedaan. Vooral kijken naar HOE iets is geschilderd.

-Olieverf is een wild dier dat getemd moet worden.

-De mogelijkheden binnen het doek in grotere aantallen aanwezig is dan ik ooit had kunnen durven dromen, het duurt alleen een tijd voordat je een paar ziet, ontdekt en erkent voor wat ze zijn.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

ArtEZ AKI jaar 3

Ik deel mijn atelier met iemand anders dit jaar, Jan, en dit zal veel goeds voort brengen. Ik begin langzaam op een dwaalspoor te raken wat mijn werk betreft. Het voelt soms als "ik doe maar wat" en soms doe ik ook maar wat om gewoon nog bezig te blijven. Mijn enthousiasme krijgt een laag vuurtje, mijn avontuurlijke instelling neemt pauze en ik weet door alle mogelijkheden die open zijn gegaan niet meer wat te doen. Ik sta stil op een tergend langzaam riviertje. Dit veranderd zodra ik met Kars spreek over de DAMEK (Doe Alles Maar Een Keer) theorie. Een richtlijn voor een goed schilderij? Ik ben nieuwsgierig geworden! Kort hierna vertrekken we met school naar Florence en hier zal ik worden opgeladen als een batterij. Ik pak mijn roeispanen op en begin te roeien op dit tergend langzame riviertje. Ik, Bas Schedel, zal een goed, al is het niet, groot kunstenaar worden! Al duurt het honderdmiljard jaar!
De punten van dit jaar:

-Neem het vak serieus, kijk niet alleen naar de schilderijen van andere kunstenaar maar ook vooral naar hoe de grote namen zoals Michaelangelo, Vincent van Gogh, Francis Bacon ten werk gingen. Hoe gedreven zij waren en hoe groot de mogelijkheden zijn. 

-Dat in ieder geval voor mij de DAMEK en de licht/donker/licht/donker techniek(of theorie, wat je wil) van Jan erg goed in de smaak vallen bij het maken van een werk.

-Het maken van een werk meer en meer op alchemie begint te lijken of iets als natuurkundige experimenten en uitvoeringen. Balans is essentieel en die heeft zoveel vertakkingen. Leer deze te herkennen, dat duurt lang maar dan heb je ook wat.

-Blijf open staan voor nieuwe toevoegingen.

-Soms is het beter om even van je gewone gang van zaken af te stappen binnen een werkproces en je even in een experiment te storten voor een paar dagen (of weken) zoals een kleur onderzoek of hoe je kan etsen. 

-Bij alles wat je leert, door bijvoorbeeld naar andermans werk te kijken of een kleuronderzoek te gaan doen je maar enkel 4 a 6% meeneemt in je eigen werk. Wees niet bang om geheel het idee van een ander over te nemen, dat is fictie.

-Zonder zelfdiscipline kom je nergens in dit vak.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu is mijn 4e jaar begonnen. Voor mijn gevoel een stevige basis opgebouwd in de afgelopen drie jaar. Het experimenteren, onderzoeken en ondervinden zal door blijven gaan maar vooral met meer zelfvertrouwen en meer lef binnen het werkproces. Hard aan de slag in Twekkelo, mooi man!

Twekkelo





Geen opmerkingen:

Een reactie posten